Rujuk gambar di bawah ya
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1. Perkara pertama yang anda perlu lakukan adalah senaraikan semua keperluan dan komitmen anda beserta dengan jumlah RM. Nak divide by week or month itu terpulang pada anda.
.
2. Pecahkan kepada 4 bahagian gaji kita
a-Terpaksa
b- Untung
c- Bocor
d- Sampah.
a- Terpaksa (60%)
Semua jenis keperluan anda, itulah bahagian yang terpaksa anda bayar. Contohnya seperti bulanan rumah, kereta, bil dan lain-lain lagi. Setkan kepada 60% atau kurang dari 60%
.
b - Untung (30%)
Semua berbentuk tabung, simpanan,pelaburan dan perlindungan dikategorikan dalam untung. Betul ke perlindungan dikategorikan sebagai untung? Ok, kita bagi contoh alat pemadam api. kita beli membazir tak rasa-rasa. Mestilah membazir kan. Tapi ianya sangat penting kalau berlaku kebakaran. Macam tu juga dengan insurans perlindungan.
.
c- Bocor (5%)
Bocor ni tak salah cuma kita perlu kawal. Normal lah bocor tu kan. Macam kes ni pastikan bocor jangan melebihi RM250 untuk gaji RM5000. Maknanya kalau kita telah berbelanja RM250, tiba-tiba ada kawan ajak pergi shoping ke, so tak payah la..
.
d- Sampah (5%)
Sampah ni lagi teruk dari bocor. Kalau boleh elakkan terus. Macam kes seorang perokok dan vapor. Pastikan tidak berbelanja melebihi RM250.
.
3. Dari keempat empat perkara utama ni, anda boleh nilai, kemana duit anda bukan? Sebolehnya lebihkan kepada Untung tu.
Nak comey sikit buatlah guna excel. Ye dak?
Disini, setiap bulan anda sudah tahu berapa baki gaji anda bukan? Jadi ini sekadar contoh sahaja. Anda cubalah untuk diri anda sendiri. Rujuklah gambar untuk lebih faham.
.
So, apa salahnya anda share ilmu ni kepada kawan anda yang lain. Dah baca mohonlah SHARE
Hanafi Hamin
No comments:
Post a Comment