Friday 15 July 2016

Boleh ke Pelajar IPT/IPTA buat ASBF?

Assalamualaikum.

Dek kerana diri ini juga bekas pelajar IPT, jadi malam ini rasa terpanggil untuk menjawab pertanyaan yang biasa di ajukan oleh pelajar.

Saya kongsi di sini untuk rakan dan kenalan. Selamat membaca.

Ramai yang mula sedar mengenai Loan Asb ini dan ada yang sudah berfikir panjang. Malangnya, mereka tak mula dengan tindakan. Antara soalan yang biasa di tanya ialah:

  1.  Mereka tak tahu untuk memilih Profit Bank yang mana bagus. CIMB, MAYBANK, AFFIN.

  2.Saya tak tahu bagaimana rupa flow ASBF ini.
     Katakanlah, sebulan RM600.  RM600 x 12 = RM7,200

 Adakah saya hanya perlu menyimpan di ASB sebanyak RM7,200 sahaja sekali setahun? Atau              setiap  tahun RM7,200 x 25 tahun dan capailah target 100K. Betul ke macam tu tuan?

 3. Sebenarnya saya masih dilema.
     Adakah kita kena simpan di ASB ini sehingga 25 tahun baru dapat untung?
 
  4. Katakanlah, umur saya 21 tahun dan mula menyimpan di ASBF. Adakah pada umur saya 46               tahun baru dapat untung?

 5. Apa pandangan tuan, boleh ke pelajar IPT/IPTA seperti saya membuat ASBF?



 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum tuan,

1. Saya syorkan tuan memilih bank yang menawarkan ASBF islamik. CIMB 30 tahun max manakala MAYBANK 25 tahun max. Tuan juga perlu pastikan interest rate yang terendah semasa tuan mohon nanti. Mulai 2015, bank akan menggunakan base rate.

 2. Untuk bayaran 100k selama setahun, tuan perlu mempunyai modal sebanyak +- RM7,200                    setahun.

Pembayaran hanya melalui bank in ke akaun ASBF sahaja. Bukan bayar di ASB. Ini kerana, pihak     ASBF telah memberi pembiayaan tersebut dan kita perlu bayar melalui bank juga. 
ohh ye, setiap 1- 7 hari bulan akan ada potongan secara automatik kerana tuan sign Standing          
Instruction (SI) untuk potongan bayaran ASBF.

Tahun pertama, tuan perlu keluarkan modal sebanyak RM7,200 selama setahun dari duit tuan.           Kemudian untuk tahun seterusnya, saya syorkan tuan menggunakan dividen yang terkumpul untuk membayar ASBF tuan.

 3. Untuk soalan yang ini, sebenarnya sejak tahun pertama lagi tuan boleh untung. Jika tuan ambil      tenure 30 tahun dengan profit rate paling rendah. Tuan perlu kira sendiri untuk lebih faham. Sila buat cash flow tuan.

     Berapa yuran proses loan?
     Berapa bayaran bulanan loan dan insurans?
     Berapa hasil yang akan dapat seperti bonus, dividen dan lain-lain?

4. Tidak benar tuan, sebenarnya jika tuan mula buat ASBF pada umur 21 tahun. Tahun berikutnya           sudah  untung. Jika tuan tahu hakikat sebenar apabila buat ASBF ni, tuan pasti senyum gembira           dengan game plan yang terhidang.

5. Pada pandangan saya, saya juga mula membuat force saving melalui ASBF ni pada usia saya 21 tahun hingga kini umur saya 26 tahun. Bagus ASBF ni, ia bukan setakat menyimpan biasa tapi lebih advance dari tu. Tuan sangat bertuah jika tuan juga bermula dari sekarang tanpa lenggah.

Jika saya mempunyai adik yang berumur 18 tahun dan tiada modal, saya sanggup membayar ASBF untuknya. Ini kerana keuntungannya amat berbaloi.

Untung ASBF 200k, saya sudah provide:


  • Insurans 200k
  • Bonus, dividen dan hasil terminate yang banyak



Sekian dari saya, terima kasih bertanya dan semoga maju jaya. Selamat melabur di ASBF.


====================================================================

Hanafi Hamin
☏ 019-4579144
✉ hanafichini08@yahoo.com.my
http://hanafihamin.blogspot.com/
https://www.facebook.com/hanafi.hamin.7




1 comment:

  1. bro hello assalmualaikum saya tertarik dengan perkongsian saudara nie, saya ada soalan, sebagai seorang pelajar berumur 20 thun, berapa yg perlu saya simpan untuk pastikan asb saya meningkat yer?,maaf saya kurang mahir berkenaan asb/asbf nie tapi saya berminta, dlm asb maybank acc saya, saya dh menyimpan sebanyak rm300(baru 2 bln) tapi bagaimana saya hendak tahu deviden saya brtambah?? bleh bro kupaskan sedikit dlm nex blog???

    ReplyDelete