Tuesday 4 September 2018

PELABURAN TANPA MODAL

Salah satu tools kewangan percuma yang wajib dibuat setelah melepasi umur 30-an sebagai pencaum KWSP
=====================================================================



1. Pengeluaran kwsp untuk pelaburan unit amanah boleh di buat jika melepasi paras kelayakan jumlah akaun 1 pada pencarum kwsp

2. Biasanya orang yang berumur 30 tahun dan ke atas, dengan kadar pendapatan bermula dengan 2,500 dengan purata kenaikan gaji % setahun , boleh menikmati kelebihan ini.

3. Pengeluran boleh dibuat dengan quarterly basis. 4 kali setahun. Mengikut kriteria di point nombor 2 tadi, biasanya pencarum boleh widraw dalam 18,000 setahun. Jika dipuratakan kepada bulanan 18,000/12, sebulan lebih kurang 1,500

4. Kenapa buat unit amanah? Kenapa tidak biarkan sahaja dalam akaun kwsp? Ini disebabkan oleh potensi keuntungan Unit Amanah ialah 10%-15% untuk tmepoh panjang selari dengan matlamat tujuan asal tadi iaitu untuk persaraan.

5. Dengan kadar pulangan minimum 10% dengan mengambil kira anda bermula dari umur 30 tahun, dengan purata pengeluaran tahunan 18,000 atau 1,500 sebulan dan bersara pada umur 55 tahun. Ini perolehan yang anda boleh dapat dari Unit Amanah iaitu 1,864,739.00 sahaja tidak termasuk duit yang tertinggal dalam kwsp.

6. Tidak termasuk baki yang tidak dikeluarkan dari kwsp, 1.8M itu adalah nilai potensi terkumpul dari pelaburan unit amanah sahaja.

7. Bayangkan jika tambah dengan duit kwsp asal anda. Insha ALLAH anda boleh bersara dengan selesa.

#DISCLAIMER: kiraan berdasarkan 30% widrawal bawah purata biasa sebab pengeluaran akan berkurang mengikut tahun dan mungkin boleh meningkat setiap tahun dan juga kemasukan bonus. Dan pengiraan di buat mengunakan Financial Calculator.

Jangan sia-siakan kelebihan yang anda ada sebagai pencarum kwsp. Fungsi akaun 1 yang dibenarkan kwsp hanyalah untuk pengeluaran unit amanah.

Ambil langkah bijak dengan mulakan pelaburan bijak di hari tua anda dengan saya sekarang.

Hubungi saya untuk semakan kelayakan anda dengan klik link di bawah















No comments:

Post a Comment