Tuesday 19 July 2016

6 CARA PENGURUSAN KEWANGAN BERKESAN

Menyimpan duit itu memang penting, semua orang cakap benda yang sama kan? Dalam facebook, dalam blog, dekat tempat kerja semua cakap simpan duit tapi tak ramai pun yang buat secara konsisten kan?
Macam mana saya tahu ramai yang tak menyimpan? Menurut fakta yang diperolehi, sebanyak 53% rakyat Malaysia tidak mempunyai simpanan.


Masalah Sebenar?

Kalau nak ikutkan data dan statistik, terdapat banyak lagi yang membuktikan hal ini. Namun, kesedaran rakyat Malaysia dalam menyimpan duit itu ada, tapi segelintir daripada mereka tidak buat saving. Kenapa?

Sebab kita terlalu bergantung dengan willpower kita. Dalam erti kata lain, kita bergantung kepada kekuatan mental kita bagi mendisiplinkan diri sendiri. Walaupun, keinginan selalu mendahului keperluan. Betul betul?

Jadi bagaimana cara berkesan untuk balance dalam menyimpan duit dan perbelanjaan.

Caranya ialah dengan mencipta beberapa TABUNG KEWANGAN ANDA


  • Tabung Necessity - 55%
  • Tabung Long Term Saving For Speding - 10%
  • Tabung Education - 10%
  • Tabung Financial Freedom - 10%
  • Tabung Fun - 10
  • Tabung Charity - 5%

==================================================================

[Pengurusan Kewangan]



Katakanlah jumlah pendapatan sebulan anda RM5000. Maka, duit itu perlu di simpan ke dalam enam tabung tersebut.

1. Tabung Necessity/ Tabung Keperluan (55%)

Duit perbelanjaan bulanan seperti bayar rumah, bil-bil, barang dapur, belanja sekolah anak-anak, minyak petrol dan sebagainya. Termasuklah duit bulanan untuk bagi kepada ibu bapa. Sebanyak 55% daripada pendapatan anda perlu masukkan ke dalam tabung ini. 

Contoh: RM5000 x 55% = RM2750 sebulan

2. Tabung Long Term Saving for Spending (10%)

Duit ini adalah untuk kegunaan masa hadapan. Dalam tempoh 5 - 10 tahun akan datang. Contohnya, perbelanjaan haji/umrah, melancong ke luar negara dan sebagainya. Sebanyak 10% daripada pendapatan anda perlu di masukkan ke dalam tabung ini.

Contoh: RM5000 x 10% = RM500 sebulan.

3. Tabung Education/ Tabung Pendidikan (10%)

Tabung ini adalah untuk pendidikan diri sendiri. Dan bukan pendidikan anak-anak anda ye. Contohnya, seminar ASBF, bengkel hartanah, kelas mengaji, kelas marketing dan sebagainya. Sebanyak 10% daripada pendapatan anda perlu di masukkan ke dalam tabung ini.

Contoh: RM5000 x 10% = RM500 sebulan.

4. Tabung Financial Freedom  (10%)

Tabung ini pula adalah untuk pasif income kita. Dan duit di dalam tabung ini perlu di simpan ke dalam bank seperti tabung Haji, ASB, CIMB, Maybank dan sebagainya. Jika jumlah di dalam akaun ini sudah mencukupi, gunakan ia untuk membeli saham mahupun properity. Sebanyak 10% daripada pendapatan anda perlu di masukkan ke dalam tabung ini.

Contoh: RM5000 x 10% = RM500 sebulan.

5. Tabung Fun (10%)

Duit ini di gunakan untuk hiburan. Contohnya, menonton wayang, spa treatment, makan bersama keluarga dan sebagainya. Selain itu, duit ini perlu di habiskan setiap bulan. Maknanya, setiap bulan kita perlu spend masa dan duit untuk diri sendiri, berehat bersama-sama keluarga. Kita akan lebih proaktif dan produktif untuk bekerja jika kita mempunyai masa rehat yang cukup. Sebanyak 10% daripada pendapatan anda perlu di masukkan ke dalam tabung ini.

Contoh: RM5000 x 10% = RM500 sebulan.

6. Tabung Charity (5%)

Duit dalam tabung ini pula perlu diberikan kepada orang lain. Contohnya, sedekah kepada anak-anak yatim, badan-badan kebajikan dan infak harta benda untuk masjid atau tempat awam. Sebanyak 5% daripada pendapatan anda perlu dimasukkan ke dalam tabung ini.

Contohnya: RM5000 x 10% = RM250 sebulan.

Sesungguhnya, Allah amat suka kepada orang yang rajin bersedekah dan Dia akan menambahkan lagi rezeki yang melimpah untuk mereka ini. Oleh itu, jika anda mempunyai pendapatan lebihan seperti gaji overtime, anda boleh simpan duit ini ke dalam tabung FinanciaAdik Beradik Celik Wang
====================
Kadang tumpang happy bila adik beradik ambil cakna tentang kewangan adik beradik sendiri.
Ada si abang contact saya, suruh uruskan permohonan ASBF si adik dia. Ada yang suruh adiknya penuhkan quota ASB. Ada yang baru kerja, cepat² abang dia suruh bermula dengan ASBF. 
Bukan hanya terjadi pada yang bujang tau.
Baguslah adik beradik ada bonding macam tu. Cakna sesama lain. Adik beradik saya pun termasuk ipar, hampir semua saya hasut agar ada akaun ASBF. Tapi sebelum saya jadi konsultan lagi. Walaupun adiknya ni adik bongsu, dia tetap follow dan dengar pendapat saya.l Freedom. Jangan sesekali guna duit ini untuk tabung FUN ye. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.

Cubalah tips ini, selamat beramal.

=======================================================================

Hanafi Hamin
☏ 019-4579144
✉ hanafichini08@yahoo.com.my
http://hanafihamin.blogspot.com/


No comments:

Post a Comment